Strukturerade samtal ska bygga broar och stärka företagskulturen

På ATS Kraftservice har projektledare och beredare parats ihop med kollegor i andra regioner för att dela erfarenheter och stärka samhörigheten. Genom månatliga samtal byggs nätverk och gemensamma arbetssätt utvecklas – allt för att skapa en ännu starkare företagskultur.

För att tillmötesgå en önskan från personalen om ökat erfarenhetsutbyte har ATS Kraftservice startat en satsning med strukturerade samtal. Samtliga projektledare och beredare har parats ihop med en kollega i en annan region. En gång i månaden ses de digitalt och diskuterar olika delar av jobbet, samt hur man kan hantera utmaningar som kan uppstå.

– Det är ett bra projekt som skapar broar mellan de olika delarna i landet, säger Pontus Westberg, beredare i Kristianstad, som hittills haft tre träffar med sin samtalspartner.

ATS Porträtt_940x450.jpg

Pontus Westberg, beredare på ATS Kraftservice, är positiv till initiativet. 

Satsningen involverar 24 medarbetare och har inspirerats av mentorsprogram för att öka erfarenhetsutbytet mellan kollegor.

ATS Porträtt-26_webb.jpg

Kerstin Nilsson, HR-partner, berättar att önskemålet om samtal över regiongränserna kommit från organisationen.

– Men vi är ett litet bolag och kan inte alltid sätta ihop par där en är betydligt mer erfaren. Nu var det viktigt att lyssna på medarbetarnas önskan om mer erfarenhetsutbyte, och alla typer av nätverkande är viktiga, både för den enskilde och för bolaget, säger Kerstin Nilsson, HR-partner i ATS Kraftservice.

Samtalen, som ska genomföras tolv gånger, utgår från en agenda med ämnesförslag anpassade för beredare respektive projektledare, men det är också fritt att diskutera aktuella utmaningar.

– Vi har haft agendan som stöd, men det har flutit på från ett ämne till ett annat, säger Pontus Westberg, som samtalar med en kollega i Stockholm.

Utöver att bygga nätverk och samhörighet syftar satsningen även till att sprida goda arbetssätt och skapa en Best Practice.

– Vi vill förstås fungera som ett sammanhållet bolag där våra processer ser likadana ut även om vi är verksamma i hela landet, säger Kerstin Nilsson.

Pontus Westberg ser stort värde i utbytet:

– Vi skickar tips och stödlistor till varandra. Det blir ett sätt att förfina rutinerna och dela med sig av de processer vi jobbat fram och är nöjda med här. Det är roligt att vårt arbetssätt faktiskt uppfattas som en förebild.

Även Peter Strömberg, projektledare i Sundsvall, uppskattar satsningen:

– Även om vi är uppdelade på tre olika regioner är det viktigt att få till känslan av att vara ett enda bolag. Jag tycker det här är ett vällovligt initiativ.

ATS Porträtt-10_webb.jpg

Även Peter Strömberg tycker att erfarenhetsutbyte mellan kollegor är viktigt.

Peter, som arbetat på ATS Kraftservice sedan kontoret öppnade i Sundsvall 2011, har lång erfarenhet av branschen:

– Det verkar som om vi i norr och kollegorna i söder jobbar ungefär likadant. Det är nog ganska naturligt att det är så.

Samtalen, som startade hösten 2024, ska fortsätta till september i år. Var tredje månad görs en uppföljning för att säkerställa att satsningen skapar värde.

– Vi får se vad vi gör efter det här, säger Kerstin Nilsson. Det kan bli något helt annat som också stärker företagskulturen.

Dela det här via:

Cookies

Vår webbplats innehåller cookies (kakor). En cookie är en liten bit data (textfil) som en webbplats – när den besökts av en användare – ber din webbläsare att lagra på din enhet för att komma ihåg information om dig, till exempel din språk inställning eller inloggningsinformation.

Dessa cookies ställs in av oss och kallas förstapartscookies. Vi använder även tredjepartscookies – som är cookies från en annan domän än domänen för den webbplats du besöker – för våra annonserings- och marknadsföringsinsatser. Mer specifikt använder vi cookies och andra spårningstekniker i följande syften:

  • Absolut nödvändiga cookies
  • Prestanda-cookies
  • Funktionella cookies

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, samt vad cookies används till.
Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Se vilka cookies som används och ändra cookie-inställningar.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.