När den nya elfärjan började trafikera Ljusteröleden var det med hjälp av infrastruktur från ATS Kraftservice. På uppdrag av E.ON har omfattande elarbeten genomförts för att möjliggöra omställningen till hållbar färjetrafik.
– Det är ett väldigt fint projekt, säger Per Normark som är distributionselektriker på ATS Kraftservice. Det är en utmanande miljö där vi arbetar på både sjö och land. Samtidigt är det väldigt intressant.
I början av hösten togs elfärjan Alvaret i drift på Ljusteröleden som sträcker sig mellan Östanå på fastlandet och Ljusterö i Stockholms skärgård. Överfarten är drygt en kilometer och tar cirka sju minuter att resa. Med plats för 60 bilar och 297 passagerare är Alvaret Sveriges största elfärja.
Det omfattande arbete som ATS Kraftservice utfört på uppdrag av E.ON har gjorts för att möjliggöra den nya driften.
– Det är ett väldigt fint och unikt projekt, säger Per Normark, distributionselektriker på ATS Kraftservice. Lite annorlunda än våra vanliga uppdrag, men väldigt spännande och viktigt för framtiden.
Arbetet har pågått i drygt ett halvår och omfattar både elanslutning för färjan och en bredare nätförstärkning till hela Ljusterö. Bland annat har ATS Kraftservice lagt sjökablar, byggt nya nätstationer och förberett laddinfrastruktur vid färjelägena.
– Det är ett komplext uppdrag med stora strömmar och mycket grävning, säger Per Normark. En särskild utmaning har varit den låglänta marken på fastlandssidan där vi fått pumpa ur vatten ur kabelschakterna för att kunna arbeta.
Projektet är en del av Trafikverkets satsning på fossilfri färjetrafik. På Ljusterö bor drygt 2 500 personer året runt, och under sommaren tillkommer över 30 000 fritidsboende. Det ställer höga krav på både logistik och kapacitet – inte minst när det gäller elförsörjning.
När Alvaret nu trafikerar leden markerar det starten på en mer hållbar färjetrafik i Stockholms skärgård.